De vele vlaggen van Swaans Beton in Heeze wijzen mij de weg naar het kantoor van commercieel directeur Rob Verdonschot. Sinds 2016 is hij aan het familiebedrijf verbonden. Tijdens de koffie met ‘krachtvoer’-koek gaat het gesprek over het project grensverleggend werken, het in balans brengen van werkdruk en nieuwe kansen voor het bedrijf in een tijd dat vergroenen hoogst actueel is.
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
‘We kwamen begin maart net uit de winter, opent Rob het gesprek. ‘De orderportefeuille was redelijk gevuld, de productie kan nog wel even vooruit. Dat geeft enige rust. Want de accountmanagers kunnen niet meer op pad, nieuwe contacten zijn ‘on hold’ gezet.’ Rob realiseert zich dat hij andere wegen moet bewandelen omdat op den duur de aanwas van nieuwe orders uitblijft. Hij start het project ‘grensverleggend werken’ en legt bij iedere accountmanager de vraag neer, hoe in deze tijd het contact met relaties kan worden onderhouden.
De wijze van verkoop van betonproducten, blijkt bepaald niet in beton gegoten te zijn. Rob legt uit: ‘de urgentie is bij iedereen duidelijk. Je rijdt geen 500 km meer voor een afspraak. Ik heb bij de accountmanagers een beroep gedaan om zichzelf uit te dagen en over de grenzen van hun huidige manier van werken te kijken. Het moet anders. De verkoopmedewerkers hebben mij verrast met de uitkomsten. De succesverhalen van de meest innovatieve accountmanagers worden gedeeld. Anderen zeggen dan: ‘dat ga ik ook eens proberen’. Het project biedt blijvend nieuwe kansen, we werken efficiënter en wij weten dat we niet meer naar Emmen rijden voor een gesprek met een klant. Ook het thuiswerken, verloopt boven verwachting.’
De werkbelasting bij Swaans Beton verschilt in deze tijd van afdeling tot afdeling. De directie doet een beroep op de solidariteit en loyaliteit van de medewerkers. ‘Hier heerst een familiecultuur, we zijn er voor elkaar. De vraag ‘kan ik jou helpen’, is hier heel normaal. De kantoormensen monteren nu in de fabriekshal en helpen zo de collega’s van de productieafdelingen‘, duidt Rob de keuze om actief de werkdruk in het bedrijf in balans te brengen.
Rob ziet in deze periode kansen voor nieuwe producten. ‘De overheid hamert erop om sneller te vergroenen. De ambitieuze focus van het bedrijf op producten in het kader van de klimaattransitie wordt doorgezet. ‘We wachten niet af, maar zetten in op productontwikkeling.’
Swaans Beton communiceert intensief met haar medewerkers. In uitingen combineert het bedrijf duidelijkheid en realiteit met het bieden van kansen en perspectief. ‘De familiecultuur en betrokkenheid bij het bedrijf moeten we vasthouden. Bijeenkomsten als de gezamenlijke dagstart krijgen een andere invulling. We communiceren nadrukkelijk met de mensen die thuis werken. Die dreig je in deze periode nog wel eens te vergeten’, vult Rob aan. Rob is graag tussen de mensen, al heeft deze tijd heeft de voordelen van thuiswerken wel bewezen. ‘Iedereen waardeert het om af en toe op de zaak te zijn. Mijn contact met collega’s is op die momenten bewuster en persoonlijke onderwerpen krijgen meer aandacht.’ Met de meegebrachte koek loopt Rob langs zijn collega’s. ‘Samen Sterk’ is bij Swaans Beton het motto om door deze bijzondere tijd te komen. Daar hoort een traktatie ook bij.
Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap. Meer over lezen >>
Het toeval wil dat we net voor de uitbraak van het coronavirus in Nederland ook een blog van Rob op stapel hadden liggen voor publicatie. En toen brak de coronacrisis uit. Alles werd anders. Het draaide voor veel ondernemers nog maar om één ding: hoe hou ik met mijn bedrijf het hoofd boven water. Hoe gaan we om met deze bizarre wending van een “normaal” leven naar een leven met het virus. En hoe past mijn ondernemerschap hierin? Onzekerheid. Niet weten waar je aan toe bent.
Was dit dan wel het geschikte moment om de blog te publiceren? Nee, het was niet het momentum, kwamen we samen tot de conclusie. Maar het is jammer als we het helemaal niet meer publiceren. Want in onze serie Ondernemersverhalen laten we zien dat Brabant en Zeeland bulken van innovatieve en inspirerende ondernemers die op eigen wijze hun omgeving versterken. En dat doet Rob met zijn bedrijf.
Want je hebt vast wel eens gehoord van van bezit naar gebruik. Maar voor een fietspad? Dat toch best vernieuwend. Hoe ga je er dan mee om als je een vernieuwend idee hebt, maar gemeenten willen en durven nog niet innovatief te zijn? Een inspirerend verhaal waar menig ondernemer zich in zal herkennen. En waartegen Rob op zijn beurt zegt: ‘Loop jij ook tegen een muur van traditionele verharding aan? Kom eens naar Heeze. Fietsen we een stukje.’ Lees hier de blog van Rob Verdonschot >>>