Het is stil bij partycentrum de Pandoer in Heusden (gem. Asten). Stilte voor de storm. Want over enkele dagen mag de horeca weer doen waar ze goed in zijn: gasten ontvangen. De eigenaren Erik en Jeroen van Oosterhout ervaren deze periode als een hard gelag. Maar de broers hebben geen dag stil gezeten. Uit hun brein komen nieuwe concepten en de band met hun gasten hebben ze versterkt. Door de inzet van social media zorgen ze ervoor dat ze niet vergeten worden.
Foto’s: Joris Buijs Fotografie ©
15 maart 2020, Jeroen herinnert zich dat moment als de dag van gisteren. Terwijl Erik in Oostenrijk geniet van een wintersportvakantie, hoort Jeroen dat hij het volledig bezette restaurant om 18:00 uur moet sluiten. Jeroen kijkt terug: ‘we hadden precies 45 minuten om de gasten te laten genieten van de gerechten. Heel bizar. Van rustig eten was geen sprake’. Voor de Pandoer breekt een onzekere periode aan. Erik legt uit: ‘Geen kermis en geen Spel Zonder Grenzen. Overal waar je ieder jaar een vinkje achter plaatst, komt nu de klad in. Het houvast valt weg. Het regent annuleringen voor feesten en bijeenkomsten. De grootste frustratie is het gevoel dat je niet weet waar je aan toe bent. Je kunt geen beleid maken. Het langetermijnperspectief valt weg. Als ondernemer snak je naar duidelijkheid.’
De ondernemende broers starten onmiddellijk een crisisberaad en maken keuzes. De voorraad gaat naar de voedselbank, de aflopende contracten worden niet verlengd en de vestiging Beer & Beefs in Valkenswaard wordt gesloten. Jeroen licht toe: ‘het is een ongewisse situatie. Normaal maak je plannen voor een half jaar vooruit. Nu leef je bij de dag en daar moet je op inspelen. Voor de Pandoer liggen er direct vier nieuwe horecaconcepten klaar voor de diverse zalen. We blijven ook nu groots denken. De online pubquiz met maar liefst 700 deelnemers is een groot succes. De professionele quiz en de pakketjes met bier en lekkernijen worden gewaardeerd. Het heeft ons gesterkt om telkens met iets nieuws te komen. Uit de markt horen we: ‘jullie zijn creatief’. Dan ontwikkel je een gunfactor.’ De broers versterken hun banden met collega-ondernemers en de samenwerking met de gemeente. Vanuit VNO-NCW Brabant Zeeland en de brancheorganisatie (KHN) wordt er veel informatie verstrekt. ‘Juist nu zijn contacten heel belangrijk’, benadrukt Erik. Jeroen en Erik kiezen ervoor om onder de aandacht te blijven bij hun gasten. ‘We zorgen ervoor dat we niet vergeten worden. Tegen de stroom in hebben we een nieuwe site in gebruik genomen. We merken dat in deze periode social media veel beter bekeken wordt, en daar maken we gebruik van’, legt Jeroen uit.
Het gesprek gaat buiten verder. De meegebrachte ‘krachtvoer’-koek wordt aan de broers met een hengel aangereikt in hun foodtruck. ‘We nemen zo een stukje bij de koffie’, stelt Erik voor. ‘De foodtruck van Beer & Beefs is meer dan afhalen en bezorgen. Het is een echte drive-in. Ook hierbij willen we onderscheidend zijn. Door een slimme lobby met de gemeente mogen we het concept voor de deur uitrollen. Zelfs de burgemeester kwam even langs. We zijn de gezelligste file van Nederland. Onze gasten kwamen in grote getale. Ze gunnen het ons. Deze tijd draait om binding versterken met onze opdrachtgevers en gasten’, sluit Jeroen af.
Ton Gimbrère gaat in de serie Krachtvoer voor ondernemers in gesprek met bijzondere Brabantse ondernemers en bedrijven en schrijft daarover wekelijks een blog. Dat gebeurt aan de hand van persoonlijke ervaringen van ondernemers. Ton is zelf ondernemer in hart en nieren, voormalig directeur van Bonheur Horeca Groep in Tilburg, winnaar ‘Brabants Werkgever met een Maatschappelijk Hart 2014’ en ambassadeur Innovatief Werkgeverschap. Lees hier meer >>