Ik ben nu 50. Was 48 toen ik begon. Ik verruilde mijn zeker bestaan voor een onbekend avontuur als ondernemer. Het lijkt misschien een opmerkelijke stap, een ongewisse startup na een jarenlange carrière. Maar mijn idee is goed, mijn vertrouwen is groot. En er is een groot voordeel aan het starten rond je 50ste: je hebt een netwerk.
Blog – Marco Wolters – Eigenaar abbi insights Breda
Ik heb een huis, leuke vriendin en twee mooie kleine mannen. En ik had een geweldige baan bij GfK, een van ‘s-werelds grootste marktonderzoeksbureaus. Nationale en internationale managementfuncties. Optredens op congressen en in de media. Ik had het, mag ik wel zeggen, goed voor elkaar. Maar het knaagde. Mijn lezingen over e-commerce en retail gingen over veranderend consumentengedrag. Over mensen die altijd en overal met hun mobiel verbonden zijn. Mobile first. Mobile only. Vernieuwend en hartstikke spannend. Maar in mijn wereld van marktonderzoek benaderden we mensen nog steeds op de traditionele manier. E-mail, link, lange vragenlijst, geen directe terugkoppeling. Saai. Lage response. Ik kreeg een geweldig idee.
Geïnteresseerden krijgen geen e-mail, maar een berichtje op hun mobiel. Meedoen? Een leuke chatbot stelt je vragen. Bijvoorbeeld over het wonen in jouw gemeente. Wat vind je goed, wat niet? Kijk, dit vinden jouw mede-inwoners. Kom je trouwens naar de inspraakavond volgende week? Een hele nieuwe manier van marktonderzoek. Allemaal in de chat op je mobiel. Fun, persoonlijk en heel effectief. Met een response die vele malen hoger ligt dan het standaard marktonderzoek. Dit was mijn idee. En ruim een jaar later is het mijn werkelijkheid. Inmiddels gebruiken 25 grote klanten ons abbi insights-platform. Gemeenten, hogescholen, brancheverenigingen, woningcorporaties, goede doelen. Ik heb met CM.com een toppartner in Breda die de technologie levert. En investeerders die niet alleen geloven in mijn product, maar ook in mijzelf.
Een goed idee kan je wereld op zijn kop zetten. Een nieuw leven met nieuwe uitdagingen. Je wordt zelfs ondernemer. Natuurlijk moet zo’n stap bij je passen. Aanvankelijk zou ik starten met een compagnon. Maar de onzekerheid was hem te veel. Hij kwam er net op tijd achter dat ondernemen niets voor hem was. Begin er dus niet aan als je alleen maar zekerheden wilt. Maar laat je er ook niet van weerhouden omdat je 50 bent of gesettled in je job. Sterker nog, juist dán heb je grote kans om te slagen. Ik las al in een artikel dat founders met een leeftijd tussen 40 en 49 jaar de grootste kans op succes hebben met hun startup. Waarom? Je hebt al een netwerk, je kent precies de goede mensen. Zo kwam ik aan mijn techpartner, mijn investeerders en mijn huidige twee vaste medewerkers. Ik kende ze en zij kenden mij. Zo kwam ik ook aan onze eerste klanten. Goede relaties die in mij als persoon geloofden en bereid waren om hun nek voor mij uit te steken. Een vliegende start door een goed idee, maar ook omdat ik in al die jaren een netwerk had opgebouwd.
Ik besef heel goed dat ik nog maar aan het begin sta van mijn nieuwe avontuur. En ja, ik lig heus weleens wakker en moet nog leren genieten van de mooie resultaten die wij bereiken. Maar dat zijn zaken waar alle ondernemers mee te maken hebben. De constante flow van uitdagingen, je bent nooit klaar. En het gegeven dat je je als ondernemer niet kunt verschuilen: alles moet worden opgelost. Nu ben ik druk bezig om abbi insights verder uit te bouwen. Het doorontwikkelen van abbi als self service tool voor onze klanten bijvoorbeeld, zodat zij zelf aan de knoppen kunnen zitten. Ik wil ook snel helemaal op eigen benen kunnen staan, dus met mijn eigen IT-developers. Het is een groot avontuur, inderdaad. Maar ik ben blij dat ik het ben aangegaan. In de hele aanloop heb ik zelf nooit stilgestaan bij mijn leeftijd. Ik vind dan ook dat niemand zich moet laten stoppen door leeftijd, vastigheden of wat anderen er misschien van denken.
Als jij een killer idee hebt, als jij denkt dat het ondernemen bij je past en als je een stabiele thuissituatie hebt, twijfel dan niet. Doe het gewoon.
Marco Wolters,
Eigenaar abbi insights Breda
In Ondernemersverhalen laten we zien dat VNO-NCW Brabant Zeeland bulkt van innovatieve en inspirerende ondernemers die op eigen wijze hun omgeving versterken. Ben je lid van onze vereniging en heb je een onderwerp waarop je impact maakt of wil maken? Laat het ons weten! Misschien staat jouw ondernemersverhaal dan binnenkort op onze website. Neem contact op met Jacqueline Buster, communicatiemedewerker, E. buster@vnoncwbrabantzeeland.nl.