Om de groei van uw bedrijf en de verkoop van producten en diensten te stimuleren, is het belangrijk dat uw salesteam zo effectief en efficiënt mogelijk werkt. Maar hoe komt u tot een goede salesstrategie? We geven u een zeven tips om meer impact te maken met uw salesorganisatie.
Tekst: Bernard Oenema, Senior adviseur Business Development bij ABAB Business Development
Allereerst is het belangrijk om meetbare doelen te stellen. Wat wil uw bedrijf bereiken met de verkoop van producten of diensten? Wilt u meer omzet genereren en hoeveel dan? Moet de focus liggen op het binnenhalen van nieuwe klanten of valt er meer te behalen bij bestaande klanten? Door duidelijke doelen te stellen, kan de salesorganisatie gerichter werken en is het makkelijker om de voortgang te meten.
Om doelen te bepalen, moet uw salesorganisatie kennis hebben van het klantportfolio. Alle klanten zijn anders en op een verschillende manier waardevol voor uw organisatie. Zo is vaak 20% van uw klanten verantwoordelijk voor 80% van de omzet. Die klanten zorgen voor stabiliteit en zekerheid. Weet u wie van uw klanten tot die 20% behoren?
Om te weten waar kansen liggen en groei mogelijk is, moeten uw salesmensen inzicht hebben. Een goede klantselectie is noodzakelijk om te kijken waar de salesorganisatie zijn tijd aan besteedt en moet besteden. Alleen met die kennis kunnen zij een onderscheidende salesstrategie bepalen.
Een salesstrategie is niet in beton gegoten, maar doelen bereikt u meestal niet van de ene op de andere dag. Bepaal daarom in een salesstrategie korte- en langetermijndoelen. Maak afspraken over welke producten of diensten focus moeten krijgen en bepaal de prijzen daarvoor. En train salesmensen goed, zodat zij weten wat de doelen zijn en hoe zij daarop kunnen acteren.
Verder is het belangrijk dat de salesafdeling samenwerkt met andere afdelingen binnen het bedrijf, zoals marketing, productontwikkeling en klantenservice. Als verschillende disciplines kennis en ervaringen delen, maken zij waardevolle en effectieve stappen in het ontwikkelen van nieuwe en bestaande producten en effectieve campagnes, die passen bij de markt- en klantbehoefte.
Klanttevredenheid is belangrijk, maar op zichzelf niet voldoende om groei te verwezenlijken. Daarvoor zijn enthousiaste klanten nodig: ambassadeurs van uw bedrijf. Zij zijn bereid om het bedrijf aan te bevelen bij anderen. Dat is de beste verkoop die er bestaat! Dat vraagt wel om een echte, goede relatie met klanten; een partnerschap. Train uw salesmensen op strategische gesprekstechnieken, zodat zij de klantwensen echt bloot kunnen leggen.
Moderne technologieën kunnen de salesorganisatie ondersteunen en de impact vergroten. Dit betekent concreet: meer gesprekken van hogere kwaliteit. Automatiseer alle terugkerende (frustrerende) taken van het salesproces, zodat salesmedewerkers alle tijd kunnen besteden aan wat echt belangrijk is: persoonlijke gesprekken voeren met prospects en klanten.
Zogenoemde ‘sales funnel management software’ helpt met het plannen en managen van een sales pipeline of sales funnel. Informatie uit databestanden voorziet verkoopmedewerkers van inzichten tijdens het verkoopproces. De software helpt ook bij het meten van het aantal leads, waar ze in de funnel zitten en hoeveel leads werkelijke klanten worden.
Een proactieve salesorganisatie, ondersteund door technologie, heeft een grote impact op de groei van de onderneming. Aan de slag dus! Focus, stel heldere doelen, creëer een duurzame salesstrategie en gebruik de juiste hulpmiddelen.
Voor de inhoud en organisatie van onze Academy bijeenkomsten, masterclasses en communities voor ondernemers en bij de uitvoering van bepaalde dossiers werken we samen met vaste partners. Door deze samenwerking kunnen we gebruikmaken van de kennis, ervaring en faciliteiten van deze bedrijven.