Gedeputeerde Christophe van der Maat maakte bekend dat er een investering van € 1,5 miljard nodig is om Brabant in de komende jaren te voorzien van hoogwaardig openbaar vervoer. Gezien het enorme economische belang van de provincie Brabant en de snel toenemende verkeersdrukte lijkt het me evident dat we hier geen moment mee mogen wachten.
Het lijkt een groot bedrag maar als ik het vergelijk met bijvoorbeeld de aanleg van één metrolijn in Amsterdam dan valt het me mee. Niet dat ik tegen Amsterdam of de Randstad ben, maar het economisch belang van de export en de directe en afgeleide werkgelegenheid van de Brabantse industrie lijkt me van zo’n triviaal belang dat deze investering voor Nederland een no-brainer zou moeten zijn.
En naar mijn mening zouden we het hierbij niet moeten laten. Ook de situatie op de weg is onhoudbaar geworden. Vooral de Oost-West verbindingen zijn totaal volgelopen. Dit heeft niet alleen consequenties voor de inwoners en bedrijven van Brabant. Het probleem heeft ook directe invloed op de belangrijke logistieke functie in Nederland, de verbinding van onze havens met het Europese achterland. Ruim 40% van het goederenvervoer in Nederland gaat door Brabant. Ook voor het Brabantse wegennet is een miljardeninvestering nodig. Maar ook hier verdient zich die investering snel terug in de tijdswinst en productiviteitsverhoging die nodig is om onze goede concurrentiepositie te handhaven. En dus Nederland breed.
Waarom doen we het dan niet? Ik kan twee redenen bedenken. Ten eerste vindt een deel van de bevolking dat uitbreiding van het wegennet niet milieuvriendelijk is. Naar mijn mening is dit een misvatting: in de file staan is juist zeer milieuonvriendelijk en beperking van het autoverkeer wordt niet gerealiseerd door te stoppen met investeren. De noodzakelijke energietransitie gaat niet plaatsvinden door geen wegen te verbreden of aan te leggen. En bedrijven en burgers zijn graag bereid mee te betalen aan een betere doorstroming, dus het is ook niet een kwestie van financiële afwegingen. De tweede reden zou kunnen zijn dat Brabant niet in de Randstad ligt en Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wel. Het gevoel dat er in het westen meer en sneller geld beschikbaar gesteld wordt om grote problemen aan te pakken is zo vaak zichtbaar dat het simpelweg niet valt te onderdrukken.
Eric van Schagen
Voorzitter VNO-NCW Brabant Zeeland